Efekt YouTube’a The Youtube Effect

reż. Alex Winter 2022 USA 99 min.
2023 – FF Tribeca, 2023 – CPH:DOX Kopenhaga
Historia YouTube’a jest zarówno inspiracją, jak i przestrogą. Film przygląda się nie tylko platformie, ale również sposobowi, w jaki zmieniła ona nasze życie i myślenie

Historia YouTube’a jest zarówno inspiracją, jak i przestrogą. Założony w 2005 roku przez trzech młodych informatyków: Chada Hurleya, Steve'a Chena i Jaweda Karima z PayPal Holdings, szybko stał się jedną z najpotężniejszych internetowych platform. Początkowo odwiedzało go dziennie 8 milionów użytkowników – dziś już 2,6 miliarda.

Pierwszym filmem, który osiągnął pułap miliona wyświetleń była reklama firmy Nike z udziałem piłkarza Ronaldinho w 2005 roku. To przesądziło o sukcesie platformy. YouTube otrzymał dofinansowanie ze wspierającej startupy firmy Sequoia Capital, a w 2006 roku został kupiony przez Google’a. Obecnie jest drugą – po Google właśnie – najpopularniejszą witryną i ma ogromny wpływ na kulturę oraz społeczeństwo. Zapewniając łatwy i szybki dostęp do wiadomości czy rozrywki, jest również źródłem dezinformacji. Przyczynia się do radykalizowania odbiorców za pomocą różnych form manipulacji.

Film pokazuje blaski i cienie serwisu. Poznajemy jego historię, w tym ewolucję ze zwykłej platformy od wymiany filmów i nagrań wideo do internetowej maszynki do zarabiania pieniędzy. Słuchamy opinii ekspertów. Film przygląda się nie tylko platformie, ale również sposobowi, w jaki zmieniła ona nasze życie i myślenie. 

Materiały PDF

  • Pobierz Efekt YouTube'a – Od ciekawości do kreatywności - scenariusz lekcji "YouTube jest – i kropka. Konsekwencje istnienia największej platformy wideo"


Inne filmy z cyklu Labirynty sieci