W lutym ruszył nowy program innowacyjnego projektu edukacyjnego Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole! W ramach cyklu w czterech warszawskich szkołach zostanie pokazanych 7 filmów z Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity, odbędą się 4 spotkania z osobami eksperckimi, a osoby uczniowskie przygotują własne pomysły na filmy dokumentalne. Organizatorem projektu jest Fundacja Okonakino. Partnerami projektu są Akademia Dokumentalna, Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity, Against Gravity. Projekt Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole jest współfinansowany przez m.st. Warszawa.
Projekcje siedmiu filmów dokumentalnych z czterech obszarów tematycznych
Filmy prezentowane w ramach projektu Od ciekawości do kreatywności dotyczą zagadnień w czterech obszarach: różnorodności kulturowej, ekologii, aktywizmu oraz filmu jako medium. Program będzie realizowany w oparciu o przygotowane przez ekspertów scenariusze lekcji. Ma zachęcić uczniów do przygotowania własnych projektów filmowych.
Program obejmuje następujące tytuły:
„Kraina miodu”(„Honeyland”), reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska, Macedonia Północna 2018, 87 min (ekologia)
„Rzeka” („River”), reż. Jennifer Peedom, Australia 2021, 72 min (ekologia)
„Przeżyć” („Flee”), reż. Jonas Poher Rasmussen, Dania, Francja, Szwecja 2021, 92 min (różnorodność kulturowa)
„Nie jestem twoim murzynem” („I Am Not Your Negro”), reż. Raoul Peck, USA, Francja, Belgia, Szwajcaria 2016, 89 min (różnorodność kulturowa, aktywizm)
„Inwigilacja. Dla dobra ogółu” („Total Trust”),reż. Jialing Zhang, Niemcy, Niderlandy 2023, 97 min (film jako medium)
„Wirtualna sobowtórka” („Made to Measure”), reż.Hans Block, Moritz Riesewieck, Cosima Terrasse, Niemcy, Austria, Szwajcaria 2022, 52 min (film jako medium)
„Lyra” („Lyra”), reż. Alison Millar, Irlandia, Wielka Brytania 2022, 94 min (aktywizm)
Filmy, które znalazły się w programie promują postawę aktywną w życiu społecznym.„Kraina miodu” ukazuje zanikającą tradycję szacunku do pszczół i traktowania ich jak partnerów, a nie poddanych człowiekowi niewolników produkujących miód. Pięknie sfilmowana opowieść daje nadzieję na zmianę komercyjnego nastawienia człowieka do pszczół i natury. „Rzeka” to spektakularny wizualnie film o roli rzek we współczesnym świecie, z narracją czytaną przez Willema Dafoe i muzyką m.in. Radiohead. Są bogatym źródłem życia, bez którego człowiek, zwierzęta i rośliny szybko by wyginęły. Czy nauczymy się je szanować?
Wybrane do programu filmy pozwalają zrozumieć charakter współczesnych zmian społecznych i kulturowych, które wpływają na życia młodych ludzi. Czy można zrekonstruować człowieka na podstawie aktywności w Google? Film-projekt społeczny „Wirtualna sobowtórka” odtwarza w detalach osobę wraz z jej charakterem. „Inwigilacja. Dla dobra ogółu” to film o chińskim państwie inwigilacyjnym. Niepokojąca opowieść o technologii, (auto)cenzurze i nadużyciach władzy w XXI wieku. To „przestroga dotycząca technologii w rękach niekontrolowanej władzy”. W „Lyrze” poznajemy życie i pracę Lyry Mckee, która wyrosła z robotniczych korzeni w centrum rozdartego wojną Belfastu i stała się znaną na całym świecie dziennikarką śledczą, szukającą sprawiedliwości za zapomniane zbrodnie.
Film dokumentalny może pomóc także zrozumieć grupy mniejszościowe. „Przeżyć” to animowany film dokumentalny, poruszająca historia nastolatka uciekającego z matką i rodzeństwem z ogarniętego wojną Afganistanu do Europy. Raoul Peck w nominowanym do Oscara® „Nie jestem twoim murzynem” opowiada o segregacji rasowej, prześladowaniach i walce o prawa Afroamerykanów w USA.
Program filmowy jest dostępny na stronie: https://akademia.vod.mdag.pl/pl/strona/od-ciekawosci-do-kreatywnosci-lato-2024, za pomocą której zorganizowane zostaną projekcje w ramach projektu Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole.
Kreatywne działania osób uczniowskich w ramach projektu
W ramach programu Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole osoby uczniowskie w 2023 roku zapoznały się z 7 tytułami filmowymi i spotkały się z ekspertami i ekspertkami projektu. Do tej pory w projekcie Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole wzięło udział ponad 200 uczniów i uczennic. W 2024 roku osoby uczniowskie zobaczą kolejne tytuły filmowe i otrzymają zadanie spisania własnych pomysłów na filmy dokumentalne!
Program realizowany w czterech warszawskich szkołach
W programie Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole biorą udział:
-
I LO Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI im. Bolesława Limanowskiego (Żoliborz). Spotkania z ramienia szkoły prowadzi pani Magdalena Stokowska, nauczycielka języka polskiego.
Harmonogram spotkań jest dostępny na stronie:
https://www.akademiadokumentalna.pl/i-lo-od-ciekawoci-do-kreatywnoci-lato-2024
-
XIII LO Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI im. płk. Leopolda Lisa-Kuli (Targówek) Spotkania z ramienia szkoły prowadzi pani Marta Chodorska, nauczycielka języka polskiego, varsaniavistka, pani Wicedyrektor Magdalena Brzostowska
Harmonogram spotkań jest dostępny na stronie:
https://www.akademiadokumentalna.pl/xiii-lo-od-ciekawoci-do-kreatywnoci-lato-2024
-
Zespół Szkół Łączności w Warszawie, w którego skład wchodzą: Technikum Łączności im. prof. dr inż. Janusza Groszkowskiego; XCVI Liceum Ogólnokształcące im. Agnieszki Osieckiej; Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 55 (Praga Południe). Spotkania z ramienia szkoły prowadzi pani Dagmara Wicińska, nauczycielka języka polskiego, innowacji, podstaw dziennikarstwa
Harmonogram spotkań jest dostępny na stronie:
https://www.akademiadokumentalna.pl/zsl-od-ciekawosci-do-kreatywnosci-lato-2024
-
CLX LO im. gen. dyw. Stefana Roweckiego “Grota”(Ochota). Spotkania z ramienia szkoły prowadzi pani Renata Gruszczyńska,nauczycielka języka angielskiego oraz pani Dyrektor Dorota Postek
Harmonogram spotkań jest dostępny na stronie:
https://www.akademiadokumentalna.pl/clx-lo-od-ciekawosci-do-kreatywnosci-lato-2024
Każda ze szkół będzie gościła eksperta/ekspertkę projektu Od ciekawości do kreatywności na specjalnie zorganizowanym spotkaniu. Z osobami uczęszczającymi do wyłonionych w rekrutacji warszawskich szkół ponadpodstawowych spotkają się Dominika Cieślikowska, psycholożka i trenerka umiejętności antydyskryminacyjnych; Kaja Klimek, edukatorka, tłumaczka, krytyczka filmowa i popkulturowa; Monika Szewczyk-Wittek, fotoedytorka, wykładowczyni, koordynatorka projektów związanych z fotografią; edukator i trener Michał Tęcza oraz psycholog i psychoterapeuta Michał Sawicki.
W ramach projektu wykorzystywane są scenariusze lekcji przygotowane przez osoby eksperckie.
Zgłoszenia osób uczęszczających do szkół ponadpodstawowych spoza placówek dydaktycznych realizujących projekt, które chciałyby wziąć udział w spotkaniach, można wysyłać na adres: odciekawoscidokreatywnosci@gmail.com do 29 lutego.
Dostępność dla osób ze specjalnymi potrzebami
Projekcje i spotkania są dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami pod względem dostępności architektonicznej.
Osoby uczestniczące w zajęciach mogą skorzystać z formularza dostępnego na stronie projektu, dzięki któremu będzie można zgłaszać dodatkowe, szczególne potrzeby związane z braniem udziału w wydarzeniu. Po zgłoszeniu potrzeby poprzez formularz lub telefonicznie na dwa tygodnie przed poszczególnymi projekcjami zrealizujemy w ramach projektu m.in. - pomoc pracowników podczas projekcji obejmującą szeptaną audiodeskrypcję skierowaną do osób z niepełnosprawnością wzroku, tłumaczenie migowe lekcji.
Formularz Dodatkowych potrzeb związanych z uczestniczeniem w projekcie „Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole”: https://forms.gle/XGvkqhxqgfAfoxgL7
Telefon kontaktowy: 504 014 244, e-mail: odciekawoscidokreatywnosci@gmail.com
Organizatorem projektu jest Fundacja Okonakino. Partnerami projektu są Akademia Dokumentalna, Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity, Against Gravity. Projekt Od ciekawości do kreatywności. Film dokumentalny w szkole jest współfinansowany przez m.st. Warszawa.